Lekcja próbna online
Jeśli śledzicie mnie na portalach społecznościowych (Facebook, Instagram), na pewno wiecie, że dużą część mojej kariery zawodowej poświęciłam pracy z uczniami online. Obecnie dzielę swój czas na zajęcia stacjonarne, na terenie mojej szkoły, jak również zajęcia zdalne. Wiele zmieniło się w moim postrzeganiu satysfakcjonującej i efektywnej dla obu stron lekcji online. W przypadku budowania dobrej relacji uczeń-nauczyciel pierwsze spotkania odgrywają kluczową rolę, dlatego dzisiaj pod lupę weźmiemy skuteczną lekcję online dla osób początkujących, ale myślę, że odpowiednio zmienione ćwiczenia mogą również posłużyć jako lekcja próbna dla osób na poziomie średniozaawansowanym.
Budowanie komfortu i poczucia bezpieczeństwa
Jeśli weźmiemy pod uwagę lekcje stacjonarne, punkt ten nie będzie zbyt skomplikowany. W odpowiedni sposób modelujemy fizyczne otoczenie uczniów, sprawiamy, że czują się jak w domu a nie w szkole, robimy kawkę, stawiamy wygodne krzesło, jednym słowem robimy wszystko, aby zapewnić im jak najlepszy poziom komfortu. Jak wygląda zatem budowanie poczucia bezpieczeństwa w przypadku lekcji online? Musimy pamiętać przede wszystkim o tym, że często osoby, które decydują się na lekcje z Nami są tzw. "false beginners", uczą się już bardzo długo, ale efektów brak, coś już wiedzą, więcej jednak nie wiedzą, dużo rozumieją, ale nie są w stanie powiedzieć praktycznie niczego w obcym języku, stresuje ich publiczne używanie języka, a przez to pogłębia się również bariera. W tej sytuacji nowy sposób prowadzenia zajęć, bez fizycznej obecności lektora, przed monitorem komputera, może być dodatkowym czynnikiem stresogennym. Upewnijmy się, że uczeń jest w stanie obsłużyć aplikację/ program, z którego korzystamy prowadząc lekcje online. Możemy poświęcić nawet kilka pierwszych minut lekcji próbnej na aspekty techniczne (używanie słuchawek, przesyłanie plików, współdzielenie ekranu). Na jednej z moich pierwszych lekcji online, nauczyłam się czegoś, co już dawno wiedzieć powinnam. Jeśli dla mnie coś jest oczywiste, dla innych niekoniecznie musi takie być. Takie wprowadzenie ucznia w lekcje online zwiększy poczucie bezpieczeństwa i komfort podczas zajęć.
Powiedz mi coś o sobie
Nie wiem dlaczego nadal duża część lektorów w ten sposób przeprowadza lekcję próbną. Pierwsze spotkanie, rozpoczęte w taki sposób nie daje nam żadnej realnej wiedzy językowej na temat uczniów (często mówią o sobie 2-3 zdania, nic konkretnego, brak nam zatem dokładnej informacji zwrotnej na temat gramatyki, zasobu słownictwa, umiejętności związanych z rozumieniem tekstów itd.). Dodatkowym problemem są osoby początkujące. Wprowadzenie na starcie pytania "Niech Pan/Pani powie kilka słów o sobie" wprowadza Naszego potencjalnego ucznia w zakłopotanie, ogłupienie. Co powiedzieć, co chce ode mnie usłyszeć, nie robię nic interesującego, nic nie pamiętam. MASAKRA. W efekcie często następuje blokada i nie dowiadujemy się całkowicie niczego.
Nawet z początkującą osobą możemy przeprowadzić naprawdę interesującą i dającą Nam dużo informacji lekcję próbną. Jak to zrobić?
Prezentacja i zdjęcia.
Obraz jest najlepszym, co możemy użyć podczas naszych zajęć, szczególnie w czasie lekcji próbnej. Osoby początkujące często mówią mi podczas pierwszego kontaktu telefonicznego lub mailowego: "no znam słówka, ale jak mam coś powiedzieć to nie potrafię tego ubrać w zdanie". Pokażmy im zatem, że nawet te pojedyncze informacje, słówka, to już naprawdę dużo. Ja przygotowuję kilka slajdów podzielonych na kategorie np. food, hobbies, people, sports i proszę moich uczniów, żeby spróbowali podać mi jakieś pojedyncze słówka, które kojarzą im się z tematem. Jeśli słowa znają, oznacza to, że mamy już konkretną bazę do budowania zajęć. Wiemy również, jakich słów możemy używać, żeby obudowywać na nich materiał, a co będzie całkowitą nowością.
Dobrym pomysłem jest również kolaż zdjęć i burza mózgów związana z podawaniem słówek, które kojarzą Nam się z przedstawionym kolażem.
Co zyskujemy? Uczeń nie jest przestraszony, powoli otwiera się przed nami, nabiera pewności siebie, daje nam feedback w postaci bazy, na której możemy rozwijać i budować Naszą przyszłą współpracę.
True or False?
Podczas pierwszej lekcji uczniowie często odczuwają stres, nawet jeśli jesteśmy super student-friendly. To normalna postawa wielu osób, nie znają jeszcze lektora, często mają za sobą wiele niepowodzeń w nauce. Dlatego zamiast prosić uczniów o stworzenie zdań o sobie, co w przypadku osób początkujących zapewne zakończy się fiaskiem, proponuję zaprezentować gotowe zdania i poprosić ich o odpowiedź - Is it true or false about you? Jeśli to zadanie było dla nich proste, możemy poprosić ich o poprawę zdań, tak aby stały się dla nich prawdziwe.
Np zdanie "I live in Katowice" jeśli okaże się false wystarczy poprawić na "I live in Warsaw", "I love coffee" mogą zmienić na "I don't like coffee" lub "I love tea". Zdania możemy rozpoczynać od najłatwiejszych, kończąc na troszkę trudniejszych. Dzięki temu, zawierając różne konstrukcje gramatyczne otrzymamy prostą informację zwrotną o tym, co dla naszych uczniów jest znajome, a które struktury lub słowa, czasy są całkowitą nowością.
Finish the sentence
Na podobnej zasadzie, jak poprzedni punkt, dokańczanie zdań jest bezpiecznym dla początkujących uczniów ćwiczeniem do przeprowadzenia na pierwszej lekcji próbnej. Po pierwsze nie muszą się zwykle martwić gramatyką, szkielet zdania jest podany. Po drugie skupiamy się na zrozumieniu, wyłapaniu informacji o uczniu, zasobie słownictwa i ewentualnych zainteresowaniach.
Matching
Ciekawym, ale bardzo prostym ćwiczeniem jest również dopasowywanie do siebie różnych informacji. Mogą to być pojedyncze słowa- po jednej stronie określenia częstotliwości takie jak never, always, sometimes. Po drugiej stronie czasowniki takie jak-have a coffee, make pizza, shop online. Zadaniem naszego ucznia jest dopasowywanie do siebie określeń czasu i czasownika, tak aby stworzyć informację prawidłową dla niego. Dodatkowo możemy poprosić uczniów o stworzenie zdań.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz