GOTOWA LEKCJA- American and British culture
Dzisiaj chciałabym podzielić się z Wami materiałami inspirowanymi amerykańską i brytyjską kulturą. Materiały przeznaczone są dla osób dorosłych. Ja prowadzę zazwyczaj lekcje indywidualne, półtoragodzinne, dlatego taką ilość materiału jesteśmy w stanie spokojnie przerobić podczas jednych zajęć. W innym przypadku polecam nieco okroić materiał lub poprosić o przeczytanie tekstu odpowiednio wcześniej.
Wprowadzenie do tematu zawsze stanowi brainstorming. Wielu moich uczniów odwiedziło Wielką Brytanię, ale Ameryka nadal jest jednym z punktów na ich bucket lists. Mimo wszystko każdy ma jakieś spostrzeżenia lub opinie, skojarzenia na temat amerykańskiej kultury i stylu życia. W pierwszej części "warm-up" znajdziecie kilka zdjęć i obrazków, które mogą służyć za formę inspiracji w tym temacie. Zawsze próbuję odwołać się do prywatnych doświadczeń moich uczniów, o czym również łatwiej i chętniej jest im mówić.
W kolejnej części rozmawiamy o wpływie kultury amerykańskiej i brytyjskiej na nasz kraj. Często proszę o wzięcie pod uwagę takich aspektów jak kultura popularna, film, muzyka, jedzenie... Moi uczniowie mają zawsze wiele pomysłów i spostrzeżeń, co również poszerza moje spojrzenie na tę sprawę. Porównujemy np. polskie i amerykańskie produkcje, muzykę, jedzenie...
Ćwiczenie 2 (jeśli pracujemy z uczniami stacjonarnie polecam wyciąć) to 12 zdań dotyczących kultury i stylu życia w Ameryce i Wielkiej Brytanii. Zadaniem uczniów jest pogrupowanie tych zdań zgodnie z ich wiedzą lub przypuszczeniami. Staram się również wypytywać podczas dopasowywania skąd wiedzą lub dlaczego wydaje im się, że dana odpowiedź jest prawidłowa. Wiele osób ma własne doświadczenia lub zasłyszane opowieści w tym temacie.
Ćwiczenie 3 to zadanie oparte na słownictwie. Wspólnie próbujemy połączyć słowa w pary a następnie zadecydować, które należy do amerykańskiej, a które do brytyjskiej odmiany języka angielskiego. Zawsze zgodnie zauważamy, że słówka, które moi kursanci słyszą dużo rzadziej to wersja amerykańska, a te z którymi są dosyć obeznani, brytyjska.
Następnie po wprowadzeniu kulturowym i tematycznym oraz części opartej na słownictwie, przechodzimy do tekstu podsumowującego naszą dyskusję. Zawsze zanim uczniowie zagłębią się w lekturze zadaję kilka wstępnych pytań np. czy według nich Amerykanie i Brytyjczycy darzą się sympatią, co możemy porównać już po przeczytaniu tekstu. Każdy uczeń ma swój słowniczek, który załączyłam również poniżej, a resztę słówek mogą swobodnie sprawdzić w słowniku lub skonsultować ze mną :D W przypadku słówek nowych, o trudnej wymowie, ćwiczymy również ten aspekt, na który kładę bardzo duży nacisk. Zadanie mające na celu przećwiczenie słownictwa to uzupełnianie luk podkreślonymi słowami/wyrażeniami. Następnie wspólnie omawiamy wspomniane pytania, jak również część SPEAKING.
HOMEWORK- Nigdy nie pozostawiam moich uczniów bez zadania domowego. Zależnie od tego jak dużo czasu mogą poświęcić na naukę oraz intensywność zajęć próbuję zmieniać formy zadań. W tym przypadku pod koniec lekcji rozmawiamy o reputacji Polaków w Ameryce i Wielkiej Brytanii, o tym czy ludzie mieszkający tam wiedzą cokolwiek o Polsce i Polakach. Na kolejnej lekcji, po obejrzeniu video porównujemy spostrzeżenia i rozmawiamy o najbardziej zaskakujących punktach.
Z doświadczenia wiem, że tematy kulturowe spotykają się z dobrym przyjęciem ze strony moich uczniów. Dodatkowo wszyscy możemy dowiedzieć się czegoś nowego i wymienić doświadczenia. Mam nadzieję, że waszym uczniom temat również przypadnie do gustu :)
Poniżej do pobrania zestaw słówek oraz gotowe materiały do przeprowadzenia lekcji:
1. Vocabulary
Vocabulary
2. Gotowa lekcja
Americans and Brits
Enjoy! :)
Wprowadzenie do tematu zawsze stanowi brainstorming. Wielu moich uczniów odwiedziło Wielką Brytanię, ale Ameryka nadal jest jednym z punktów na ich bucket lists. Mimo wszystko każdy ma jakieś spostrzeżenia lub opinie, skojarzenia na temat amerykańskiej kultury i stylu życia. W pierwszej części "warm-up" znajdziecie kilka zdjęć i obrazków, które mogą służyć za formę inspiracji w tym temacie. Zawsze próbuję odwołać się do prywatnych doświadczeń moich uczniów, o czym również łatwiej i chętniej jest im mówić.
W kolejnej części rozmawiamy o wpływie kultury amerykańskiej i brytyjskiej na nasz kraj. Często proszę o wzięcie pod uwagę takich aspektów jak kultura popularna, film, muzyka, jedzenie... Moi uczniowie mają zawsze wiele pomysłów i spostrzeżeń, co również poszerza moje spojrzenie na tę sprawę. Porównujemy np. polskie i amerykańskie produkcje, muzykę, jedzenie...
Ćwiczenie 2 (jeśli pracujemy z uczniami stacjonarnie polecam wyciąć) to 12 zdań dotyczących kultury i stylu życia w Ameryce i Wielkiej Brytanii. Zadaniem uczniów jest pogrupowanie tych zdań zgodnie z ich wiedzą lub przypuszczeniami. Staram się również wypytywać podczas dopasowywania skąd wiedzą lub dlaczego wydaje im się, że dana odpowiedź jest prawidłowa. Wiele osób ma własne doświadczenia lub zasłyszane opowieści w tym temacie.
Ćwiczenie 3 to zadanie oparte na słownictwie. Wspólnie próbujemy połączyć słowa w pary a następnie zadecydować, które należy do amerykańskiej, a które do brytyjskiej odmiany języka angielskiego. Zawsze zgodnie zauważamy, że słówka, które moi kursanci słyszą dużo rzadziej to wersja amerykańska, a te z którymi są dosyć obeznani, brytyjska.
Następnie po wprowadzeniu kulturowym i tematycznym oraz części opartej na słownictwie, przechodzimy do tekstu podsumowującego naszą dyskusję. Zawsze zanim uczniowie zagłębią się w lekturze zadaję kilka wstępnych pytań np. czy według nich Amerykanie i Brytyjczycy darzą się sympatią, co możemy porównać już po przeczytaniu tekstu. Każdy uczeń ma swój słowniczek, który załączyłam również poniżej, a resztę słówek mogą swobodnie sprawdzić w słowniku lub skonsultować ze mną :D W przypadku słówek nowych, o trudnej wymowie, ćwiczymy również ten aspekt, na który kładę bardzo duży nacisk. Zadanie mające na celu przećwiczenie słownictwa to uzupełnianie luk podkreślonymi słowami/wyrażeniami. Następnie wspólnie omawiamy wspomniane pytania, jak również część SPEAKING.
HOMEWORK- Nigdy nie pozostawiam moich uczniów bez zadania domowego. Zależnie od tego jak dużo czasu mogą poświęcić na naukę oraz intensywność zajęć próbuję zmieniać formy zadań. W tym przypadku pod koniec lekcji rozmawiamy o reputacji Polaków w Ameryce i Wielkiej Brytanii, o tym czy ludzie mieszkający tam wiedzą cokolwiek o Polsce i Polakach. Na kolejnej lekcji, po obejrzeniu video porównujemy spostrzeżenia i rozmawiamy o najbardziej zaskakujących punktach.
Z doświadczenia wiem, że tematy kulturowe spotykają się z dobrym przyjęciem ze strony moich uczniów. Dodatkowo wszyscy możemy dowiedzieć się czegoś nowego i wymienić doświadczenia. Mam nadzieję, że waszym uczniom temat również przypadnie do gustu :)
Poniżej do pobrania zestaw słówek oraz gotowe materiały do przeprowadzenia lekcji:
1. Vocabulary
Vocabulary
2. Gotowa lekcja
Americans and Brits
Enjoy! :)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz