Give me 5 - recenzja podręcznika po całym roku szkolnym

Dzisiejszy post powinnam rozpocząć od tego, że z podręcznikami do nauki języków obcych zawsze łączyła mnie trudna relacja. Podczas pierwszych kilku lat nauczania kompletnie nie umiałam pogodzić swoich pomysłów z tymi książkowymi więc z góry uznałam, że wszystkie podręczniki są niedostatecznie dobre i najlepiej nie korzystać z nich wcale. Było to oczywiście błędne przekonanie. Wszystko zależy oczywiście od grupy kursantów. Niektórzy po prostu wolą pracę z podręcznikiem. Wszystko jest poukładane, wiadomo gdzie zajrzeć, czego się wymaga. Ponieważ raczej nie zdarza mi się wychodzić  z założenia, że zawsze mam rację, postanowiłam jednak polepszyć swoją relację z książkami do nauki języka angielskiego. Jakiś czas temu opublikowałam wpis o pracy z dialogami. Pare lat temu nie miałam zielonego pojęcia jak ułatwić moim najmłodszym uczniom pracę z takimi tekstami. Dzisiaj mogę z pełnym przekonaniem przyznać, że wychodzi mi to o wiele lepiej i przynosi świetne efekty. Idąc za ciosem, w tym roku, chcąc przekonać się do pracy z podręcznikami wybrałam najnowszą propozycję Macmillana "Give me five".




Pracowałam w szczególności na pierwszej części podręcznika, dzięki czemu mogę podzielić się z Wami krótką recenzją i obiektywnymi przemyśleniami. Podręcznik wybrałam sama, bez jakichkolwiek rozmów z przedstawicielami, czy wydawnictwem.

1.  Give me five 1 vs Basics - którą wersję podręcznika wybrać?

Give me five jest podręcznikiem dosyć wymagającym. Dla najmłodszych uczniów mamy do wyboru dwie wersje książki- Basics, dla tych, którzy nie piszą jeszcze sprawnie oraz część 1, dla uczniów piszących. Należy wziąć pod uwagę, że część 1 na pewno będzie sprawiała trudność dzieciom, które piszą jeszcze powoli lub mają z tym duży problem. W tej wersji książki do tworzenia są już pełne zdania, krótkie odpowiedzi, pełna pisownia słówek (bez pisania po śladzie) i co najważniejsze krótkie formy pisemne np. zaproszenie na urodziny, czy pocztówka z wakacji! Oczywiście te ostatnie opierają się na wyuczonych strukturach/frazach, ale dla dzieci które nie piszą biegle takie zadanie bez podstawowych modyfikacji nie będzie bardzo użyteczne. Jeśli stoicie przed takim wyborem, lepiej wybrać ćwiczenia w formie Basics i nie tracić dużej części zajęć na przepisywanie zdań (u niektórych moich uczniów zabrało to wiele czasu...). Ja wybrałam dla wszystkich 1, co okazało się nie do końca dobrym pomysłem. Dzieci, dla których wyzwaniem jest przepisanie z tablicy zdania "It's a bike" lub "It's fast" nie wyniosą wiele z ćwiczenia opartego jedynie na bezmyślnym przepisywaniu z tablicy. Lepiej wybrać wersję Basics i wprowadzać inne ćwiczenia pozapodręcznikowe, oparte na ćwiczeniu pisowni słówek. Takie aktywności pozwolą dzieciom na większe skupienie, lepsze zapamiętywanie słówek oraz ich pisowni i co najważniejsze, uwzględnią pracę własną dziecka, a nie bierne przepisywanie z tablicy. Możecie więc wymieszać pakiety- książka ucznia 1, a ćwiczenia Basics.


Ponieważ ja z reguły nie sugeruję się numerkami na seriach książek, dostosowuję każdy podręcznik do możliwości moich grup językowych. W przypadku uczniów na poziomie drugiej klasy podstawowej w dużej mierze pracowałam na książce Give me five 1, z uczniami z trzeciej klasy podstawowej - na Give me five 2. Innymi słowy, numerek na podręczniku zawsze był "niższy" niż odpowiednik klasy w szkole publicznej. Dlaczego? Jeśli będziecie mieć możliwość szczegółowego zapoznania się z ćwiczeniami, zrozumiecie, że podręcznik jest wymagający i momentami zawiera wiele umiejętności opakowanych w jeden temat/dział. Jestem pewna, że dla wielu dzieci z drugiej klasy praca na Give me five 2, gdzie pojawia się już konieczność pracy z zegarem, czy elementy czasu przeszłego, byłaby niestety demotywujący i nie przyniosłaby oczekiwanych efektów.

2. Rozkład materiału
Tak jak wspomniałam wcześniej, książka okazała się być wymagająca dla moich uczniów. Głównie dlatego, że każdy rozdział podręcznika i ćwiczeń to bardzo duża dawka aktywności związanych ze słownictwem, rozumieniem ze słuchu, historyjek, ćwiczeń utrwalających słownictwo i struktury w mówieniu. W czerwcu okazało się, że nie daliśmy rady przerobić całości podręcznika, ale jak podkreślam zawsze, nie idę w ilość, tylko w jakość.

Budowa całego podręcznika jest bardzo przemyślana. Umiejętności, struktury gramatyczne i słownictwo, które dzieci opanowują w pierwszych rozdziałach podręcznika, przewijają się przez całą książkę, dzięki czemu rozbudowujemy kontekst, w którym może występować dane słowo czy konstrukcja gramatyczna. Co więcej, sprawdzamy w jakim stopniu uczniom udało się opanować zakres materiału i cały czas utrwalamy poznane już słówka. Ja osobiście zawsze pracuję w podobny sposób, ćwiczenia oraz aktywności, które angażuje podczas zajęć zawsze stanowią kombinację nowego i starego materiału. Pewnie również z tego względu tak bardzo polubiłam serię Give me five.

Przejdźmy wreszcie do tego, co znajduje się w środku i jak zaprojektowane zostały kolejne działy i lekcje.

Książkę rozpoczyna rozdział powtórkowo-wprowadzający, opierający się na rozpoznawaniu kształtów, przedmiotów, liczeniu, tworzeniu liczby mnogiej oraz nazywaniu dni tygodnia. Dla moich uczniów nie były to wcale powtórki, większość z nich nie znała dni tygodnia po angielsku, jeśli kiedyś pojawiały się na lekcjach, wszystko im się myliło i wymagało usystematyzowania. Podobnie kształty i rozumienie pytania "How many...?". Przyznam szczerze, że jedynie ta forma wprowadzenia nie przypadła mi do gustu. Okazała się być zbyt wymagająca jak na początek. Na szczęście dzięki dodatkowym ćwiczeniom w zeszycie ucznia oraz aktywnościom pozapodręcznikowym udało nam się opanować materiał śpiewająco. Jeśli chodzi o dzieci i tworzone dla nich podręczniki, dużo lepszym pomysłem byłoby wprowadzenie do pracy z książką na zasadzie pożegnania z wakacjami, pracy ze słownictwem wakacyjnym i wspomnieniami związanymi z latem.

Rozdziały prezentują się następująco:
1. Ready for school- przedmioty szkolne, przyimki miejsca, wyposażenie klasy, zasady pracy na zajęciach.
2. Happy birthday- zabawki, podstawowe przymiotniki, konstrukcja "my favorite", opis przedmiotów, tworzenie pytań oraz krótkich odpowiedzi "Is it fast?", słownictwo związane z urodzinami i kartką urodzinową.
3. At the circus- słownictwo związane z częściami ciała i opisem osób, konstrukcja "I've got....", konstrukcja "she's got/he's got....", uczucia i emocje, słownictwo związane z cyrkiem.
PROJEKT PO ZAKOŃCZENIU 3 ROZDZIAŁÓW ZWIĄZANY Z RODZINĄ.
4. Fantastic food- słownictwo związane z jedzeniem, konstrukcja "I like/love/don't like....", pytania "do you like....?", słownictwo związane z owocami, opisywanie posiłków w Anglii oraz serwowanych w szkole.
5. Fun on the farm- zwierzęta na farmie, konstrukcja "can you see....?", podstawowe czasowniki opisujące umiejętności, opisywanie umiejętności zwierząt z czasownikiem "can/can't".
6. A day in the park- słownictwo związane z placem zabaw, wskazywanie miejsca, konstrukcja pytania "where's....", przyimki miejsca, projekt "my garden"
PROJEKT PO ZAKOŃCZENIU 3 ROZDZIAŁÓW ZWIĄZANY Z WIOSNĄ.
7. Let's explore my town- nazwy sklepów i miejsc w mieście, konstrukcja "there's.. there are...", nazwy środków transportu, liczenie 10-20, konstrukcja pytania "How many...?" oraz liczenie przedmiotów
8. Camping fun- nazwy części garderoby, ubrań, pytanie "what are you wearing?", opisywanie swoich ubrań "I'm wearing...", pogłębienie znajomości czasowników- wprowadzenie nazw letnich aktywności, wprowadzenie elementów czasu Present Continuous "What's he/she doing?" She's/He's swimming", opisywanie aktywności na campingu.
9. Day and night- daily routines, codzienne czynności, tworzenie zdań o sobie i swoich codziennych czynnościach, posiłki i pory dnia - morning, afternoon, evening, night. Tworzenie zdań o czynnościach wykonywanych w wybranych porach dnia.
PROJEKT PO ZAKOŃCZENIU 3 ROZDZIAŁÓW ZWIĄZANY Z WAKACJAMI.

3. Recenzja

Zacznijmy może od tego, co spodobało mi się w tym podręczniku najbardziej. Chociaż rozkład materiału na pierwszy rzut oka nie rożni się zbytnio od wszystkich innych publikacji, znajdziemy tu świetną serię podsumowującą każdy rozdział. Są to filmiki "Channel 21", które opierają się wyłącznie na słownictwie podręcznikowym, są bardzo zrozumiałe, niezbyt długie i opatrzone pakietem ćwiczeń po obejrzeniu filmiku. Stanowią idealne utrwalenie wiadomości z zajęć, ja dodatkowo do każdego filmiku przygotowywałam swoje pytania, zabawy i aktywności, które sprawdzały zrozumienie całości i były super zabawą na zakończenie działu. 
Każdy rozdział poza standardowymi komiksowymi historyjkami uatrakcyjniają również odniesienia do kultury brytyjskiej. Dzięki krótkim książkowym historyjkom dowiedzieliśmy się np. jak wygląda typowy dzień w szkole brytyjskiej, czy jakie pyszne specjały Brytyjczycy przygotowują na śniadanie, a następnie jak wygląda szkolne menu dzieci. Te tematy związane z kulturą brytyjską pojawiają się po każdym rozdziale i są dodatkowo wspomagane video "Channel 21".

Kolejnym dużym plusem podręcznika jest zaprojektowanie go w sposób, który pomaga uczniom powtarzać materiał podczas całego okresu trwania kursu. Nie ma tu metody "zakuj, zdaj, zapomnij", a raczej  "poznaj, użyj, utrwal". Jestem wielką fanką takiej metody i częstych powtorzeń, ponieważ tylko w taki sposób nowe słownictwo i struktury trafią do naszej pamięci trwałej.

Bardzo duża zaleta to platforma online, do której dostęp otrzymujecie wraz z pakietem nauczycielskim. Znajdziecie tam filmiki, o których wspominałam wcześniej, ale również całe mnóstwo dodatkowych ćwiczeń gramatycznych, sposobów na utrwalanie słownictwa oraz baz do przećwiczenia mówienia. Osobna zakładka to możliwość tworzenia własnej kombinacji testów dla uczniów. Ja zazwyczaj tworzę własne sprawdziany, ale często mam problem ze znalezieniem zadań sprawdzających np. rozumienie ze słuchu. Dzięki aplikacji macmillan'a macie szansę skorzystać z kilku gotowych zestawów ćwiczeń i zadań, które możecie odpowiednio skomponować lub przemieszać istniejące już zadania - listening, writing, reading, speaking. Pomaga to stworzyć test dopasowany do potrzeb grupy.

Testowałam już wiele publikacji dla dzieci, ale nigdzie nie znalazłam tak ciekawych projektów jak w przypadki Give me 5. Pomysły może nie są innowacyjne, ale są świetnie odświeżone i uatrakcyjnione małymi detalami, dzięki czemu spodobają się nawet tym kapryśnym uczniom. Bardzo dobrze wspominam projekt opisu rodziny, który przedstawiliśmy ze wszystkimi grupami jako wielkie drzewo rodziny. Każdy otrzymywał ode mnie wzór liścia w różnych kolorach i w środku umieszczał opis swojej rodziny, następnie wszystko lądowało na tablicy i tworzyło piękne kolorowe drzewo.




Seria Give me 5 przygotowuje waszych uczniów do międzynarodowych egzaminów np. Cambridge exam. Możecie dzięki temu wkomponować w wasze zajęcia ćwiczenia egzaminacyjne, co może być interesujące dla uczniów. Dodatkowo nie muszą oni uczęszczać na dodatkowe zajęcia przygotowujące do tego typu egzaminów, możecie swobodnie zapoznawać dzieci z zadaniami egzaminacyjnymi dzięki książkom.
Macmillan podąża również za najnowszymi trendami wspomagającymi edukację i pracę w domu. Dzieci wraz z rodzicami oraz nauczyciele podczas lekcji mogą ćwiczyć umiejętności z zajęć w formie cyfrowej. Wszystko jest dostępne w trybie offline, co oznacza, że nie potrzebujemy połączenia z Internetem, aby korzystać z aplikacji. Całość to aktywności w formie gier cyfrowych, zaprojektowane zgodnie z wymaganiami podręcznika i przedstawione za pomocą aplikacji NAVIO.

Na koniec pozytywów przyszedł czas na moje ukochane "Tongue twisters", czyli łamacze języka! W każdym rozdziale ćwiczycie z dziećmi wybrane dźwięki, angażując śmieszne rymowanki i zdania, zobrazowane dodatkowo zabawnymi grafikami i poszerzone ćwiczeniami w zeszycie ucznia. Moim ulubionym tongue twister, był ten- "Helen the happy hippo hops and hops". Dzieci były zachwycone, ćwiczyliśmy zdania w różnych intonacjach, raz szybciej, raz wolniej, mówiliśmy śmiesznymi głosami. Rymowankę pamiętali wszyscy nawet pod koniec roku szkolnego.

Nadszedł czas na elementy, które nie przekonały mnie do końca. Nie spodobał mi się rozdział i filmik o cyrku, może dlatego, że sama nie przepadam za cyrkowymi klimatami, ale moi uczniowie również nie byli bardzo zachwyceni tym słownictwem i przy kolejnej możliwej okazji po prostu pomijałam tą część rozdziału. Słownictwo związane z cyrkowymi sztuczkami nie wydało mi się niezwykle istotne, ale jeśli wasi uczniowie są fanami takich rozrywek, lekcja może okazać się interesująca. Wszystko zależy od was!

Piosenki i rymowanki to świetny sposób nauki słownictwa oraz całych zwrotów, również w przypadku Give me 5 znajdziecie bardzo interesujące i czasem zabawne rymowanki. Jednak jeśli chodzi o piosenki, nie wszystkie przypadły mi do gustu. Dodatkowo, dzieci z 2 klas szkoły podstawowej, a w szczególności chłopcy często przewracają oczami jeśli mamy wspólnie coś śpiewać. Dlatego piosenki zdarzało mi się zastępować rymowankami lub innymi śmiesznymi ćwiczeniami. Jestem pewna, że w 1 klasach szkoły podstawowej dzieci będą dużo bardziej skłonne do wspólnego śpiewania (takie były przynajmniej moje odczucia).


Podsumowując całe moje rozważania na temat podręcznika, z całego serca i całkowicie szczerze mogę polecić wam tą książkę. Osoby, które mnie znają, wiedzą, że jeśli chwalę jakiś podręcznik, musi być naprawdę dobry. Ostrzegam, że może okazać się bardzo wymagający, ale pamiętajcie, że nieważna jest ilość przerobionego materiału, a efekt edukacyjny, który możecie obserwować na lekcjach i zadowolenie zarówno nauczyciela jak i uczniów z wybranych materiałów. Uważam, że Macmillan stworzył podręcznik, który łączy w sobie wszystkie potrzebne umiejętności językowe, a dzięki sekcji 21st Century Skills, wprowadza nowoczesne metody nauczania.
Często przewijało się tu słowo "wymagający" w odniesieniu do treści, ale ja osobiście odbieram to jako pozytywną wartość podręcznika. Sprawdzi się świetnie u uczniów, którzy bardzo dobrze radzą sobie z nauką języka, ale materiał przeprowadzany w wolniejszym tempie, odpowiednio dopasowany do nieco słabszych uczniów również będzie odpowiedni.
Mam nadzieję, że moja recenzja zachęci was do skorzystania z tej pozycji w nowym roku szkolnym!


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2014 English on fleek , Blogger