Find and bring me something useful

Dzisiejszy post to kolejna lekcja niewymagająca dużych przygotowań ze strony nauczyciela. Po intensywnym roku szkolnym zaczęłam wyciągać wnioski odnośnie swojej pracy i zastanawiać się nad tym, jak mogłabym ułatwiać sobie pracę na co dzień, przy jednoczesnym zaangażowaniu uczniów. Gadżety i inne pomoce nauczycielskie to świetny sposób na uatrakcyjnienie zajęć, jednak często wiąże się to z taszczeniem wielkich toreb, przemęczeniem i mniejszą motywacją do działania z mojej strony.

Postanowiłam nieco odwrócić zwyczajowe role podczas zajęć i tym razem poprosić moich uczniów o przyniesienie z domu jednego przedmiotu codziennego użytku, z którego korzystają na co dzień, jednak nie znają jego angielskiej nazwy. Poprosiłam ich również o niesprawdzanie w słownikach nazw przedmiotów (wierzę, że tego nie robili :D ) i nie mówiłam im dokładnie do czego przydadzą nam się te "gadżety".

Uczniowie przynieśli na zajęcia przeróżne przedmioty (niektóre mnie zadziwiły), były wśród nich:

- gazeta plotkarska,
- skarbonka,
- śrubokręt,
- silikonowe rękawice kuchenne,
- wieszak,
- ogórek zielony,
- durszlak/ cedzak kuchenny,
- zszywacz,
- spinacze do papieru,
- ładowarka,
- ziemniak i pomidor (przyniesione przez jednego ucznia)
JEDEN Z MOICH UCZNIÓW PRZYNIÓSŁ NAWET GNIAZDKO ELEKTRYCZNE :D



Całe zajęcia oparłam tylko i wyłącznie na tych przedmiotach, korzystając z kilku aktywności, dzięki którym wszyscy rozszerzali swoje słownictwo, komunikatywność, zaangażowanie i kreatywność. Ważny był sam wkład pracy ze strony uczniów. Po pierwsze, musieli poświęcić chwilę czasu poza zajęciami, żeby pomyśleć, co chcą przynieść i pamiętać o przyniesieniu gadżetu (wydaje się mega proste, a jednak nie zawsze :D). Po drugie, to tylko od nich zależało jakiego rodzaju słownictwo będziemy przyswajać podczas lekcji. Oznacza to również, że uczyliśmy się słówek w pewnym
stopniu dla nich ważnych, nieprzypadkowych, pomocnych w codziennych sytuacjach. Przerzucenie wyboru na uczniów oznacza, że odczuwają dodatkowo dużą sprawczość oraz wkład w całe zajęcia. Mówiąc prościej, ich przeprowadzenie jest możliwe głównie dzięki ich zaangażowaniu.


1 What's this in English?
Podstawą całych zajęć było poznanie angielskiego odpowiednika słówka, używanie go w wielu kontekstach i zapamiętanie dzięki temu dużej ilości przydatnych słów.
Wszystkie gadżety wrzucaliśmy do worka, następnie kolejno losowaliśmy i zadawaliśmy pytanie
"What's this in English?". Dla wszystkich były to w większości nowe słowa, dlatego ważne było, aby to ode mnie otrzymali prawidłowy angielski odpowiednik, wymowę i zapis. Tutaj postanowiłam nie prosić ich o sprawdzanie w słownikach, ponieważ podczas innych zajęć kończyło się to niezbyt dobrze. Używali translatora, podawali złe znalezione odpowiedniki lub złą wymowę i trudno było później naprostować ich "znaleziska". Dlatego uważam, że powinni otrzymać od nas, nauczycieli, prosty komunikat np. ładowarka- a charger wraz z wymową, co ułatwi płynne przejście do kolejnych części zajęć.


2. Literowe skojarzenia
Każdy otrzymał swoje tłumaczenie słówka. Pierwsze zadanie polegało na dopisaniu do niego innych słówek w języku angielskim, które kojarzą się z tym głównym i w pewnej kombinacji obejmują również literki słowa wyjściowego.

np. CHARGER ma 7 literek, do każdej z nich powinno zostać dopisane inne słówko, skojarzenie. Litery te mogą być początkiem słówka, środkiem, końcem.

Przykład mojego ucznia:
CHARGER

Cable
Mobile phone
holiday
tragedy
night
every day
important


Następnie poprosiłam ich o uzasadnienie wybranego słówka.
Pojawiły się takie przykładowe zdania "I wrote the word holiday because a charger is the first thing I put in my suitcase when I go for holiday"
"There's the word night because I usually use my charger at night"
"I chose the word tragedy because when I forget my charger it's a real tragedy" :D


Dzięki temu słowo zostaje powtórzone wiele razy, w różnych kontekstach, z dodatkowymi skojarzeniami wybranymi przez samych autorów zadania. Reszta klasy w większości identyfikuje się z podanymi skojarzeniami.


3. Definicje sytuacyjne.
Każdy z uczniów powinien podać trzy przykłady użycia wybranego przedmiotu w różnych sytuacjach. Najpierw kontekst sytuacyjny przedstawiam ja, później podobne zadania wymyślają uczniowie dla siebie nawzajem


Think and tell me why I should bring a tomato to the concert? Give three examples


Możemy podać gotowe początki zdań, spróbować wspólnie pomyśleć nad tymi zdaniami, które następnie wybrane osoby będą kończyć.


It's a good idea to...…
I think you should…….. because……
You can use ……………………..

Przykłady uczniów
I think you should bring a tomato to the concert because you may get hungry.
You can throw a tomato to the stage when the concert is boring (:D)
It's a good idea to bring a tomato to the concert because your favorite singer can give you an autograph there.


Możemy również wprowadzać inne konteksty sytuacyjne np.:
Think of three places or situations when you don't need a charger

Przykłady uczniów:
When I'm at the camping in a tent.
When I'm hiking in the mountains.
When I'm taking part in "no smartphone" challenge.



4. Odwrócone definicje
Zazwyczaj prosimy uczniów o stworzenie definicji słówka i na jej podstawie reszta może zgadywać o jaki przedmiot chodzi. Zauważyłam, że chociaż ćwiczenie jest bardzo dobre dla prawie każdego poziomu zaawansowania i może być świetnym sposobem na rozwijanie kreatywności, nadszedł czas na lekkie odświeżenie zasad.

Podajemy zatem odwróconą definicję słowa, czyli mówimy czym przedmiot nie jest, jak go nie używać, kiedy jest niepotrzebny itd. Na tej podstawie reszta powinna odgadnąć, jakie słowo opisujemy.


np. dla słowa durszlak- colander


I think it isn't a thing used at school.
It can't be used when you want to repair something.

It isn't important when you travel.
It isn't a good idea to put it in your suitcase.
5. Gramatyczna gra planszowa

Możemy przećwiczyć również użycie słownictwa w różnych konstrukcjach gramatycznych. U mnie najlepiej sprawdza się uniwersalna gramatyczna gra planszowa. Pola oznaczone są liczbami oraz dodatkowymi informacjami np. Miss a turn, go back to number10, go back to start itd. Rzucamy kostką, jeśli wypadnie 6, stajemy na tym polu i podnosimy kartkę z numerem 6. Na drugiej stronie kartki znajduje się informacja o tym, jakiej konstrukcji gramatycznej należy użyć, aby stworzyć zdanie z jednym wybranym słówkiem z zajęć. Np. Jeśli będzie to zdanie twierdzące w Present Perfect, możemy stworzyć zdanie I have already eaten some cucumber soup this week, w przypadku pytania może to być np. Have you ever eaten a cucumber pizza?


6. Tworzenie historyjki, zgadywanki
Zadaniem wszystkich jest stworzenie krótkiej historyjki, u mnie byla to tematyka wakacyjna. W wydarzenia powinni wpleść słówka, które poznaliśmy podczas zajęć, żeby jednak uatrakcyjnić nieco tworzenie tej wypowiedzi, proszę moich uczniów o zamienienie wybranego przez nich słówka, na inne, podane podczas lekcji, niepasujęce do zdania np. Mark opened his suitcase and couldnt see his screwdriver. His mobile phone died. It was a real disaster.
Jak widać słowo charger zostało zastąpione przez scredriver. Kiedz wszyscy już skończą pisać swoje opowiadania, wymieniamy sie nimi i próbujemy poprawić słówka, błędnie dobrane do zdań.

4 komentarze:

  1. Świetny pomysł na lekcję. Jestem zachwycona. Scenariusz bardzo uniwersalny i dla młodzieży i dla dorosłych. A jak zmodyfikujemy niektóre zadania to i dla starszych dzieci.

    OdpowiedzUsuń
  2. Super pomysły! Proste, a jak zachwycające! <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super, że się podobają! Dziękuję za miłe słowa 💙

      Usuń

Copyright © 2014 English on fleek , Blogger