Gramatyka metodą puzzli

Chociaż wielu młodszych i starszych uczniów wzbrania się przed nauką gramatyki, ja osobiście uważam, że jest ona nieodzownym elementem każdego procesu edukacyjnego, niezależnie od przyswajanego języka obcego.

Długo zastanawiałam się jak podczas kursu z najmłodszymi uczniami wprowadzić proste zagadnienia gramatyczne, aby stanowiły powtarzalny schemat i zapadły wszystkim w pamięć. Dzieciom przecież nie będziemy przybliżali roli operatora, podmiotu czy szczegółowej struktury zdań. Postanowiłam przetestować metodę puzzli i muszę przyznać, że sprawdza się bardzo dobrze.

W załączniku pod koniec posta znajdziecie 16 gotowych plansz, opisujących zdania w 3 osobie liczby pojedynczej czasu Present Continuous (taki materiał właśnie realizujemy podręcznikowo i nie chciałam od niego drastycznie odbiegać). Na górze widoczny jest obrazek, który należy odpowiednio opisać przy pomocy puzzli. Dzięki odpowiedniemu ułożeniu fragmentów zdań, dzieci bez problemów zapamiętają zasadę i będą w stanie używać jej również podczas innych zadań.
Pierwszy puzzel przedstawia osobę, od której należy rozpocząć zdanie (He/She, a w konstrukcji czasu Present Continuous He's /She's). Środkowy fragment układanki to czasownik przedstawiający aktywność, do którego należy dołączyć końcówkę "ing" - playing the guitar, swimming, fishing. Niektórym trudno zapamiętać o istnieniu tej zasady, dlatego zawsze na lekcję zabieram nieśmiertelnego i uwielbianego przez dzieci - KINGa INGa. Po wytłumaczeniu jego roli w zajęciach, stawiam go w centralnym punkcie klasy lub nawet przekazuje kolejno dzieciom układającym zdania, tak żeby pamiętały o tym fragmencie. Ostatni puzzel to miejsce, w którym czynność jest wykonywana np. in the swimming pool, at the camp, in the forest. Dzieci układając zdania nazywają pojedyncze puzzle, a na końcu swojej kolejki powtarzają również całe zdanie.








* Jeśli chcemy nieco uatrakcyjnić zajęcia możemy tworzyć również nieprawidłowe zdania, które uczniowie powinni wspólnie poprawiać np. Przy obrazku przedstawiającym chłopaka łowiącego ryby możemy stworzyć zdanie - He's fishing in the swimming pool. Moi uczniowie kochają moje małe pomyłki :D


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2014 English on fleek , Blogger