Top 5 warm-up activities

Cieszę się, że kolejny już raz mogę brać udział w akcji Eduweek. Tym razem wspólnie z innymi twórcami i blogerami zdecydowaliśmy podzielić się z wami naszymi pomysłami na "Top of the top". Ja zdecydowałam się wziąć na tapetę moje ulubione aktywności rozgrzewkowe przeznaczone dla grup młodzieżowych i wprowadzające ich w ćwiczenie konkretnych umiejętności np. pisania, mówienia lub powtórki słownictwa.




Jak wprowadzić młodzież w dobry nastrój dzięki odpowiedniej rozgrzewce językowej?

1. Who or what am I?

Możliwe, że gra ta jest stara jak świat, ale od jakiegoś czasu zauważam, że jednak nie ma nic lepszego niż sprawdzone pomysły. Uczniowie wypisują na tablicy po jednym lub dwa przykłady znanych osób, zwierząt, zawodów, przedmiotów użytku codziennego itd.
Następnie z dużej puli przykładów każdy wybiera sobie jeden, ale nie dzieli się swoim wyborem z innymi. Ćwiczymy tutaj gramatykę i konkretne struktury gramatyczne.
Razem z moimi grupami w ten sposób przećwiczyliśmy Present Simple i daily routines.
Czasowniki like, love, hate, don't mind, love + ing
Wyrażenia be keen on, be into.

Zadaniem każdej osoby jest wcielić się w wybraną przez siebie osobę lub przedmiot i stworzyć kilka zdań z zastosowaniem omawianej struktury gramatycznej.
Dzięki temu może powstać np. dzień z życia kota.

"I get up very early and wake my family. Then I run to the kitchen to have breakfast. When everybody goes out I play, destroy something at home and eat plants. I often sleep until my family comes back. I always wait for them next to the door. Then I eat and sleep again"

Lub opis ciastka z użyciem wybranych czasowników:

"I like hanging out with coffee. I don't mind waiting in the cupboard. I love making people happy"

Oba przykłady powstały bardzo szybko podczas zajęć z grupami młodzieżowymi.
Jeśli prowadzicie duże klasy umówcie się na stworzenie 2/3 zdań. Zaoszczędzicie więcej czasu, a zgadywanie możecie przeprowadzić w parach.

2.  What, where, when, how.....?

Tego typu aktywność to świetne połączenie pracy w parach, ćwiczenia krótkiej wypowiedzi pisemnej i odgrywania ról. Na początku zajęć zapisuję na tablicy słowa, a obok nich wybraną kategorię, która zmienia się zależnie od poznawanego słownictwa. Zazwyczaj ostatnie dwie (when oraz how) pozostają bez przypisanej kategorii, co oznacza, że uczniowie mają dowolność w wyborze zasobu słów:
*WHO (może to być - celebrity, cartoon character, an animal, a famous person.....)
*WHAT ( niektóre z przykładów to - food, something sweet, everyday object.....)
*WHERE ( np. place in town, place in a village, place at home.....)
*WHEN
*HOW
Proszę moich uczniów o podanie mi jednego przykładu dla każdej z kategorii w języku angielskim, zazwyczaj uczniowie dobierają je do siebie metodą skojarzeń, ale bywają również całkiem niepasujące do siebie wybory.
Np. Celebrity- Ariana grande
Something sweet- chocolate
Place at home- kitchen
When- after the concert
How- fast
Zadaniem par lub małych grupek jest ułożenie krótkiej historyjki lub dialogu zawierającego wyżej wymienione informacje.
Dzięki temu może np. powstać dialog między Arianą Grandę a czekoladą. Kreatywność nie zna granic, a samo ćwiczenie jest wstępem do tworzenia dialogów sytuacyjnych według omawianego działu w podręczniku lub aktualnego tematu zajęć.

3. ABC story

Moja trzecia propozycja również jest bardzo dobrą rozgrzewką i wprowadzeniem do ćwiczenia umiejętności pisania. Wybieramy kolejne litery alfabetu, możemy zacząć od początku jako A,B,C,D lub od dalszych liter F,G,H,I,J. Zadaniem uczniów jest stworzenie krótkiej historyjki, ale każde kolejne zdanie powinno rozpoczynać się od kolejnej litery alfabetu. Każdorazowo w rozgrzewce wymagającej stworzenia krótkiej wypowiedzi pisemnej ważna jest kontrola czasu, dlatego najlepiej poinformować uczniów o tym ile czasu mają na wykonanie danej aktywności. Ćwiczymy dzięki temu również panowanie nad czasem podczas różnego rodzaju egzaminów.

F,G,H,I,J

"Frank woke up in the middle of the night and saw a ghot.
Green ghost was flying above his bed and saying something very quietly.
However, it wasn't a bad ghost.
It was a good ghost, who told Frank "wake up and do your English homework"!
Just a moment! Said Frank and ran to finish his homework"


4. 1,2,3 what can it be?

Tego typu ćwiczeniami rozpoczynaliśmy czasem zajęcia na studiach. Na pewno każdy z was chociaż raz grał lub słyszał o tego typu zadaniu. Wybrana osoba wciela się na chwilę w jakiś przedmiot lub osobę. Może odpowiadać tylko krótkimi odpowiedziami w języku angielskim, dzięki czemu ćwiczymy również tą często zapominaną umiejętność. Reszta klasy zadaje pytania w konkretnych czasach. Część musi używać present simple, inni passive voice lub present perfect. Uczeń musi udzielać krótkich odpowiedzi twierdzących lub przeczących w odpowiednim czasie.


5. Show it!

Ostatnia aktywność, którą chciałabym się z wami podzielić bazuje na kreatywności i ćwiczeniu struktur gramatycznych w połączeniu ze słownictwem. Każdy uczeń na pewno bardzo dobrze zna kalambury. W przypadku tego ćwiczenia nie skupiamy się jednak na pojedynczych słówkach, a na całych zdaniach zawierających konkretne struktury gramatyczne lub krótkich historyjkach.
Wybieramy jednego ucznia, którego zadaniem będzie popisanie się zdolnościami aktorskimi i odtworzenie zdania lub krótkiego przebiegu wydarzeń z przekazanej mu przez nas kartki.
Reszta uczniów obserwuje i zapisuje swoje wersje zdań.

Mogą to być powtórki czasów Past simple, past continuous np:
"While I was running in the park, I fell down and broke my leg."

lub historyjki oparte na Present Simple:

"Maciek gets up at 8 o'clock. He brushes his teeth...."

Zawsze wprowadzam uczniów w ćwiczenie mówiąc jakie struktury ćwiczymy i naprowadzając na prawidłowe odpowiedzi informując ich czy przedstawiane jest jedno zdanie, czy np. ciąg wydarzeń i dłuższa historia. Na koniec porównujemy pomysły uczniów ze zdaniami wyjściowymi.
W przypadku takich ćwiczeń ważne jest, żeby co lekcje inna osoba miała szansę się wykazać odgrywając scenki. Z moimi uczniami mamy umowę, że jedne zajęcia to max. 2 osoby biorące udział w tego typu aktywności.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2014 English on fleek , Blogger