Christmas gifts matter- lesson plan for teens

Jak wyglądały wasze Wigilijki klasowe kiedy jeszcze byliście uczniami? Ja pamiętam, że co roku losowaliśmy swoje imiona i kupowaliśmy sobie prezenty za ustaloną wcześniej kwotę. Zazwyczaj spotykały mnie same prezentowe rozczarowania, głównie dlatego, że dostawałam prezenty od osób, które niewiele o mnie wiedziały i ich wybór był pewnie całkowicie przypadkowy. Efekt takich spotkań klasowych i naszych prezentów był zatem całkowicie inny od zamierzonego.

Kiedy zostałam nauczycielką i czekała mnie pierwsza Wigilia klasowa z moimi nastoletnimi uczniami, uznałam że nie chcę powielać schematów, ale nie chcę też rezygnować z obdarowywania siebie nawzajem czymś specjalnym (czy tego chcemy, czy nie, każdego roku dzieci i młodzież czekają na świąteczne prezenty).




Jak postanowiłam podrasować Wigilijkę klasową?

Nie zmieniałam tego, że nadal miesiąc przed Wigilią losowaliśmy swoje imiona. Postanowiłam jednak spróbować jeszcze bardziej zintegrować moją grupę i pozwolić im przede wszystkim na lepsze poznanie siebie nawzajem. Mieliśmy jedną zasadę - podczas poszukiwań prezentu nie można było kupować żadnych przedmiotów, a najlepiej spróbować nie wydawać ani złotówki. Miny moich uczniów były bezcenne. "Tak się nie da" "Ale jak" "No proszę Pani...."
Wystarczyło poczekać kilka tygodni, żeby zobaczyć, że jednak tak się da, a wszyscy są dużo bardziej zadowoleni niż w przypadku kolejnego niepotrzebnego przedmiotu.

Po wylosowaniu odpowiednich imion musimy dać wszystkim szansę na poznanie kilku szczegółów o "przydzielonej" nam osobie z klasy. Tutaj muszę tylko wyjaśnić, że swoje Wigilijki klasowe przeprowadzałam w grupach 10 osobowych, jeśli chcecie przeprowadzić taki schemat spotkania w większej klasie np 20-osobowej potrzebne będzie chyba kilka zmian.


W każdej klasie są osoby, które znają się perfekcyjnie i takie, które nie wiedzą o sobie zbyt wiele. Dlatego ważne było dla mnie, żeby poprzez tego rodzaju świąteczną aktywność spróbować dać wszystkim okazję do poznania osób, z którymi może na co dzień nie spędzamy tyle czasu lub myślimy, że nie mamy zbyt wiele wspólnego. Dodatkowo, chciałam pokazać wszystkim moim uczniom, że prezenty to nie tylko przedmioty, mogą to być również miłe, proste gesty i sprawienie przyjemności innej osobie. No i oczywiście była to dla nas wszystkich szansa na wykorzystanie języka angielskiego w znanych nam już kontekstach.

Jak więc wyglądały prezenty w naszej grupie?

Poprosiłam każdego, żeby poświęcił trochę czasu wolnego w domu, na stworzenie kolażu dedykowanego wylosowanej wcześniej osobie. Na podstawie informacji, które już posiadają lub które otrzymają po zajęciach na kartce A4 lub większej mieli stworzyć wyklejankę z obrazkami, które kojarzą jej się z wylosowanym uczniem, jego/jej zainteresowaniami, ulubionymi rzeczami, planami, marzeniami itd. Obrazki mogli drukować, wycinać z gazet lub tworzyć własnoręcznie w postaci obrazków. Każdy sposób był dobry, a liczył się przede wszystkim czas poświęcony na wykonanie prezentu dla kogoś innego. Obrazki, które udało im się zebrać mogli w odpowiedni sposób powyklejać na kartce, załączając imię osoby i słowa lub całe zdania w języku angielskim, z którymi kojarzą tą osobę. Zachęcałam ich do przedstawiania również pozytywnych cech tej osoby lub innych rzeczy, które sprawiają, że jest wyjątkowa.
*W jednej grupie tworzyliśmy prezentacje w programie Powerpoint, które później pokazywaliśmy podczas Wigilii klasowej, ale osobiście wolę wersję wyklejaną, jakoś bardziej do mnie przemawia.



Jak w takim razie zebrać informacje o wylosowanych osobach?

W mniejszych grupach wszyscy przeprowadzają ze sobą wywiady notując informacje, które uzyskali o przepytanych osobach. W tym wypadku wszystko owiane jest tajemnicą i notujemy wiadomości o wszystkich, tak żeby wybrany uczeń nie wiedział kto przygotowuje prezent dla niego/niej. Do kolażu wykorzystują oczywiście informacje potrzebne tylko dla wylosowanego ucznia.
Innym sposobem jest dokańczanie zdań, które przygotowuję dla wszystkich. Jest to coś w stylu mini prezentacji. Następnie każdy czyta swoje gotowe prezentacje, a ja wieszam je w różnych miejscach sali, tak żeby każdy mógł jeszcze raz podejść do kartek i ewentualnie spisać najpotrzebniejsze informacje.
*Handout z pytaniami do wywiadu i zdania do uzupełnienia możecie stworzyć sami.
Ja zazwyczaj tworząc handout z pytaniami skupiam się na następujących:

What do you like doing in your free time?
Who is your favourite person?
What kind of films or TV series do you like?
What is your favourite food?
Who would you like to be in the future?
What would you like to do next year?
What is your dream job?
Describe your perfect holidays.
Describe one thing you can't live without.
What is your favourite childhood memory?

Tworząc zdania do uzupełnienia bazowałam na przykładach, które możecie znaleźć poniżej:

One day, I would like to travel to.........
My dream is to.................
In the future I would like to..........
My favourite person is............
I really love/ I really like...........
I can't live without................
In my free time I usually...............
My favourite food is...............
Next year, I would like to....................
When I was a child..................
My favourite book.............


Kolaż uczniowie przygotowują w domu, dlatego zawsze staram się, żeby mieli na to cały miesiąc. Co tydzień przypominam im również o "prezentach", a w przypadku większych leniuszków proszę, żeby pokazali mi zdjęcia postępów w pracy (nie zawsze jest to konieczne).



Podczas Wigilijki klasowej wręczając sobie prezenty, osoby które wykonały kolaże opowiadają o swoich pracach argumentując wybór obrazków (oczywiście w języku angielskim).

Gorąco polecam wam odejście od tradycyjnych prezentów i pokazanie młodzieży, że nawet bez dużego nakładu finansowego można sprawić komuś przyjemność i stworzyć coś bardzo kreatywnego.

** Zdjęcia, które widzicie to przykłady prac, które znalazłam na polskich stronach, z powodu awarii galerii mojej strony nie byłam w stanie odzyskać zeszłorocznych prac moich uczniów, ale za miesiąc obiecuję uzupełnić zdjęcia :)

Nie zapomnijcie przejrzeć również innych świątecznych wpisów, które powstały dzięki 5 edycji akcji edukacyjnej Eduweek!



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2014 English on fleek , Blogger